Jakie są zasady określania cen i opłat
Ustawa o gospodarce komunalnej weszła w życie 26 lat temu. Okazuje się, że charakter jednego z jej kluczowych przepisów wciąż pozostaje nieznany.
Kompetencje do określania wysokości cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej będących własnością jednostek samorządu terytorialnego, lub określania sposobu ich ustalania, zostały zastrzeżone do właściwości organów stanowiąco-kontrolnych j.s.t.
Odpowiednia norma kompetencyjna wynika z przepisu art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679; dalej: u.g.k.).
Jaki to akt
Przepis ten stanowi materialnoprawną podstawę do podjęcia przez organ stanowiąco-kontrolny, czyli właściwą radę lub sejmik uchwały, której przepisy będą regulowały sprawy w nim wymienione. Okazuje się, że zarówno w praktyce prawodawczej j.s.t., rozstrzygnięciach nadzorczych wojewodów i judykaturze sądów administracyjnych istnieje rozbieżność co do jej charakteru. Nie wiadomo, czy uchwała podjęta na podstawie przepisu art. 4 ust. 1 pkt 2 u.g.k. jest aktem prawa miejscowego, czy tylko tzw. „aktem kierownictwa wewnętrznego”. Tymczasem ustalenie rzeczywistego charakteru tej uchwały ma istotne znaczenie dla oceny pozycji ustrojowej organu stanowiąco-kontrolnego j.s.t. oraz dla zakresu praw jednostki, która zainteresowana jest korzystaniem z mienia komunalnego lub usług komunalnych. Ponadto akty prawa miejscowego muszą być publikowane we właściwych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta